Hellsten Gears logo - small 600px

Experter på DSG-växellådor

Resan från novis till branschexpert på fabriksrenoverade och begagnade DSG-lådor tog många år och hårt arbete. Idag är Hellsten Gears AB ett välkänt namn när det gäller DSG, inte minst då vi besitter den eftertraktade kunskapen att kunna programmera om begagnade DSG-lådor för att matcha fordon. Det en helt unik tjänst som förenklar vardagen för våra kunder över hela Europa.

DSG-tekniken lanserades 2003 av Volkswagen-koncernen. Relativt snart därefter, redan runt 2006, fick Hellsten Gears de första förfrågningarna om fabriksrenoverade alternativ till original DSG-växellådor. Tekniken bakom DSG var vid tidpunkten okänd för Hellsten Gears och olik det mesta de hade arbetat med.
Det var uppenbart att DSG, med snabb sömlös växling, var en teknik som hade kommit för att stanna, menar Hellsten Gears vd Johan Hellsten.
– Vi befann oss plötsligt vid ett vägval. Skulle vi fortsätta med ett för oss väl bekant sortiment eller ta ett kliv bort från bekvämlighetszonen mot den nya tekniken? Svaret kom snabbt, det var viktigt att trygga verksamhetens framtid vilket krävde investeringar i kunskap och utbildning. Men det skulle visa sig vara en inte helt enkel väg, berättar Johan Hellsten.

FAKTA DIRECT SHIFT GEAR (DSG)
En DSG-låda arbetar med två ingående axlar där den ena löper inuti den andra, båda axlarna är i ständigt ingrepp med mellanaxeln vilket innebär att växellådan alltid har två växlar i samtidigt. De två kopplingarna arbetar växelvis, när den ena är i ingrepp är den andra urkopplad, och vid växling byter växellådan mellan kopplingarna. Mechatronicen antar utifrån körsätt vilken växel som härnäst kommer att krävas och förbereder för byte. DSG är en omtyckt, men komplicerad, teknik som tillåter DSG-lådan att växla snabbare och sömlöst.

Kunskapen på marknaden kring DSG-tekniken var begränsad och det var inte lika lätt som idag att söka användbar information. Johan Hellsten och hans far Ola Hellsten kontaktade alla växellåds- och teknikkunniga i deras stora nätverk för att hitta information om DSG, vilka vanliga problem som var kända och svar på dessa för att lära sig mer. Stora mängder DSG-lådor köptes in för djupgående analys där växellådorna monterades ner i delar för att förstå hur allt hängde samman, för att sedan bygga ihop dem och testköra både växellådorna och kunskaperna.
– Det var en lång ”trial and error”-period där allt vi fann noga dokumenterades. Kunskapsbanken växte och idag tror jag det är få om ens någon i hela norra Europa som kan mer om DSG än vi, säger Johan Hellsten.
Idag erbjuder Hellsten Gears både fabriksrenoverade och begagnade DSG-enheter.

Verkstäder som köper begagnade DSG-lådor på annat håll stöter ofta på problem. Trots att artikelnumret är korrekt och växellådan ser likadan ut som den trasiga stommen visar sig mjukvaran vara helt fel och fordonet fungerar inte. Det blir en tråkig och dyr erfarenhet. Vi kan, till skillnad från originalverkstäder och andra verkstäder, programmera om även begagnade DSG-lådor för att matcha fordon. Det är en unik tjänst!

– En till synes enklare väg hade varit att endast sälja nya mekatronik-enheter till DSG-lådor, men det är inte ett alternativ. Och just gällande DSG finns extra goda anledningar till det beslutet, förklarar Johan Hellsten:
Hellsten Gears har sedan fyra decennier arbetat utifrån ett utbytessystem som tillåter snabbare och mer kostnadseffektiva växellådsbyten genom att direkt skicka en komplett växellåda snarare än delar och när det gäller DSG-växellådor skickas de alltid inklusive rätt mechatronik. Att endast arbeta med själva mechatroniken skulle innebära att den trasiga enheten först skulle behöva fraktas till Hellsten Gears lokaler söder om Kungsbacka för att läsa över programvaran till en ny mechatronic-enhet.

Eric och Elizabeth programmerar om en 0CW Eric och Elizabeth programmerar om en 0CW

Inte bara skulle det vara ett onödigt omständigt sätt att arbeta utan även kostsamt, både för verkstad och slutkund, eftersom fordonet under längre tid skulle behöva hänga på en lift och ta upp värdefull verkstadsplats och slutkunden tvingas till lånebil. Dessutom har många mekaniker inte heller vana eller kunskap att byta mechatronik vilket lätt kan leda till andra problem. Utbytessystemet snabbar upp hela processen och det tjänar faktiskt alla på, säger Johan Hellsten.

Det finns väldigt många mjukvaruvarianter till DSG och det är helt avgörande att det är exakt rätt mjukvara till rätt växellåda och fordon. Verkstäder som köper begagnade DSG-lådor på annat håll stöter ofta på problem. Trots att artikelnumret är korrekt och växellådan ser likadan ut som den trasiga stommen visar sig mjukvaran vara helt fel och fordonet fungerar inte. Det blir en tråkig och dyr erfarenhet. 
Hellsten Gears kan, till skillnad från originalverkstäder och andra verkstäder, programmera om även begagnade DSG-lådor för att matcha fordon. Det är en helt unik tjänst som förenklar vardagen för företagets kunder.

En komplett DSG-växellåda, fabriksrenoverad eller begagnad, är ett betydligt enklare och tryggare alternativ för i princip alla verkstäder, förklarar Johan Hellsten. Vårt utbytessystem innebär en snabbare och mer kostnadseffektiv affär och en komplett enhet innebär enklare montering och färre saker som kan gå fel. Dessutom erbjuder Hellsten Gears teknisk support och stöttning både innan, under och efter montering samt fina två års garanti på både fabriksrenoverade och begagnade enheter. Varför göra det svårt när vi kan göra det så enkelt? tillägger Johan Hellsten.

loading...

Text och foto: Ann-Sofie Skoglund
För mer information, kontakta:
Ann-Sofie Skoglund, marknadskoordinator (annsofie.skoglund@hellstengears.com).

ADRESS
Hellsten Gears AB
Varbergsvägen 416
439 73 Fjärås

KONTAKT
0300 - 742 20
sales@hellstengears.com