Om montering av växellåda

Växellådan är en av bilens mest komplicerade delar och det är ett omfattande ingrepp att byta en växellåda. Arbetet är både tidskrävande och bitvis komplicerat.
Det finns risk för komplikationer längs vägen och efter bytet.

En erfaren bilmekaniker klarar jobbet, särskilt när hen vid behov får teknisk support från våra specialister.

Om själva monteringsarbetet
Innan arbetet påbörjas bör montören göra en rad kontroller som dokumenteras. Det är extra viktigt för växellådor som växlar automatiskt (Automat, DSG mfl). Felkoder från bilens samtliga styrenheter behöver läsas av, oljan kontrolleras, bilen provkörs (om möjligt) etc. Allt skall antecknas och sparas.

Att byta växellåda är ett omfattande ingrepp och arbetet blir ofta avbrutet när t.ex. när bultar rostat fast eller spindelleder och krängningshämmare är så dåliga att de går sönder. Som bilägare behöver vara inställd på att jobbet kan dra ut på tiden. Räkna med att vara utan bil i ungefär en vecka.  Längre tid än så tar det sällan.

Automatlådor utnyttjar många av bilens styrdatorer. När växellådan är monterad så konfigureras och anpassas styrdatorer och ofta behöver man även "lära upp" bilen genom att provköra den. Hur datorarbetet utförs varierar, men normalt behövs professionell diagnosutrustning.

Ofta mer än växellådan som behöver bytas
Växellådor går sönder t.ex. av att kopplingen är dålig. Och vice versa, dvs en skadad manuell växellåda kan göra sönder kopplingen. En trasig automatlåda kan få kylaren att bli helt kontaminerad med skräp som sprider sig till den nya växellådan (som går sönder) om inte kylaren byts ut.

Till manuella växellådor rekommenderar vi att koppling och ev. svänghjul byts ut i samband med att växellådan byts. Det innebär en väldigt liten extra arbetskostnaden när växellådan ändå är urtagen från bilen samtidigt som det i princip är omöjligt att med säkerhet se om koppling/svänghjul är helt. På det sättet undviks den relativt vanliga situationen att den nymonterade växellådan inte fungerar. I värsta fall havererar den igen pga kopplingen. Detta täcks inte av någon garanti. Beställ därför alltid en koppling tillsammans med växellådan.

Om arbetstid och arbetskostnad
Till dig som planerar din tid noga rekommenderar vi att du förbereder dig på att vara utan bil i ungefär en vecka. Aktiv arbetstid för att byta en växellåda varierar från bil till bil. Ett enkelt byte tar ca 3 timmar. Aktiv arbetstid. Ett normalt byte tar 8 timmar. Ett omständligt byte tar upp till 20 timmar. Om inget oförutsett händer. När bilen har några år på nacken så rostar skruvar, kablar blir spröda, fästen slits, slangar spricker etc. Det innebär att delar ibland måste beställas eller styrboxas behöver programmeras. Då uppstår väntetider.

Prata med din bilverkstad om hur de har räknat på arbetstid och hur de hanterar eventuella komplikationer. Det kan vara intressant att veta när de har tid att ta tag i saken och hur de resonerar kring arbetskostnader.

Oftast får du ett fast pris för arbetskostnaden vid växellådsbyte och då brukar lite "småkrångel" ingå i kalkylen. Visar det sig däremot att t.ex. kylare, koppling, svänghjul, ABS eller motordelar behöver bytas så blir du kontaktad av din mekaniker så att du får diskutera och godkänna planen för hur arbetet skall fortskrida. 

FÅ NYHETSBREV


HÖR AV DIG
0300 - 74 220

E-posta oss

DITT TELEFONNR

Copyright 2016: Hellsten Växellådor AB.
Länka gärna till oss, vi hjälper dig gärna med bilder i så fall.