Hellsten Gears logo - small 600px

DSG-växellådor

DSG-tekniken lanserades 2003 av Volkswagen-koncernen. DSG är i princip två ihopslagna manuella växellådor som styrs av en dator. Växellådan ger hög komfort och bra bränsleförbrukning. Tekniken används av många biltillverkare, men under olika varunamn. Volkswagen, Skoda, Seat och Audi (V.A.G.) kallar den här typen av växellåda för DSG.

En DSG-låda arbetar med två ingående axlar där den ena löper inuti den andra, båda axlarna är i ständigt ingrepp med mellanaxeln vilket innebär att växellådan alltid har två växlar i samtidigt. De två kopplingarna arbetar växelvis, när den ena är i ingrepp är den andra urkopplad, och vid växling byter växellådan mellan kopplingarna. Mechatronicen antar utifrån körsätt vilken växel som härnäst kommer att krävas och förbereder för byte. DSG är en omtyckt, men komplicerad, teknik som tillåter DSG-lådan att växla snabbare och sömlöst.
Hellsten Gears fick redan runt 2006 de första förfrågningarna om fabriksrenoverade alternativ till original DSG-växellådor. Idag är vi branschexperter på DSG och erbjuder både fabriksrenoverade och begagnade DSG-enheter.

DGS som utbytesväxellåda

En komplett DSG-växellåda, fabriksrenoverad eller begagnad, är ett betydligt enklare och tryggare alternativ för i princip alla verkstäder. Vårt utbytessystem innebär en snabbare och mer kostnadseffektiv affär och en komplett enhet innebär enklare montering och färre saker som kan gå fel. Våra DSG-växellådor kommer att fungera i fordonet, det är vi ensamma om att kunna garantera. Dessutom erbjuder vi teknisk support och stöttning både innan, under och efter montering samt fina två års garanti på både fabriksrenoverade och begagnade enheter.

Rätt mjukvara till DSG-växellådor är avgörande

Varje DSG-växellåda har en inbyggd dator som styr växellådan och datorn får signaler från 10-tals datorer och styrsystem i bilen. Det finns väldigt många mjukvaruvarianter till DSG och det är helt avgörande att det är exakt rätt mjukvara till rätt växellåda och fordon, det går inte att chansa. Som branschexperter på DSG vet vi vilken mjukvara varje DSG-låda ska ha och kan anpassa mjukvaran i datorn så att den passar specifika fordon. 
Verkstäder som köper begagnade DSG-lådor på annat håll stöter ofta på problem. Trots att artikelnumret är korrekt och växellådan ser likadan ut som den trasiga stommen visar sig mjukvaran vara helt fel och fordonet fungerar inte. Det blir en tråkig och dyr erfarenhet. Hellsten Gears kan, till skillnad från originalverkstäder och andra verkstäder, programmera om även begagnade DSG-lådor för att matcha fordon. Det är en helt unik tjänst som förenklar vardagen för våra kunder. 

Behöver du hjälp med DSG?

Du kan enkelt göra en förfrågan om pris/leveranstid genom att knappa in registreringsnummer i vårt snabbformulär här nedanför, vi skickar då ett erbjudande med fabriksrenoverat och begagnat inklusive pris och leveranstid till din e-post. Alternativt kan du ringa oss på telefon 0300 - 742 20. 




Experter på DSG-växellådor

Resan från novis till branschexpert på fabriksrenoverade och begagnade DSG-lådor tog många år och hårt arbete. Idag är Hellsten Gears AB ett välkänt namn när det gäller DSG, inte minst då vi besitter den eftertraktade kunskapen att kunna programmera om begagnade DSG-lådor för att matcha fordon. Det en helt unik tjänst som förenklar vardagen för våra kunder över hela Europa.
» Läs mer om hur Hellsten Gears blev experter på DSG

loading...

DQ200 Gas
7-växlad DSG (0AM)

Artikel DQ200-gas
VW Passat / Touran med 1,4 EcoFuel Biogas
Miljöbilarna är inställda på ett bränslesnålt körschema som har gett bilarna problem med både komfort och hållbarhet. Mjukvaran löser problem med vibrationer vid acceleration från stillastående eller från låg hastighet.

  • Löser problem med irriterande vibrationer vid växling
  • Reducerar risken för överhettning i koppling

DQ250 TDI
6-växlad DSG(02E) med Våtkoppling

Artikel DQ250-tdi
Dieselmotorerna har orsakat mer problem med slirning på kopplingen än vad bensinmotorerna har gjort.

  • Löser problem med kraftiga vibrationer (orsakade av slirande koppling) vid körning på 2:an och 3:an vid ca 2000 varv / min.
  • Löser problem med att varvräknarens visare hoppar upp och ned med ca 100 varv / min vid körning i jämn hastighet kring 80 km/h.
Används med fördel i alla dieselbilar (Audi, VW, Skoda, Seat) med 6-växlad DSG oavsett om bilen är trimmad eller inte.

DQ500
- Bilar med eller utan chiptrim

Artikel DQ500-t509
Transporter T5/T6 2009-> 7-växlad DSG
Bilen går mycket bättre med uppgraderat växlingsprogram. Första växeln är återaktiverad (den behöver användas oftare för bra komfort) och D-läget är optimerat för bättre körupplevelse.

  • Förbättrat D-program
  • Första växeln aktiveras vid körning i låga hastigheter
  • Körning i 80 km/h på 6:ans växel istället för på 7:ans växel
  • Mindre "turbolag"

DQ500
- Bilar med eller utan chiptrim

Artikel DQ500-tig10
Tiguan 2010->  7-växlad DSG  TSI & TDI etc
Bilen går mycket bättre med uppgraderat växlingsprogram. Irriterande och högljudda vibrationer på låga varv försvinner.

  • Förbättrat D-program tar bort irriterande oljud från vibrationer på låga varv
  • Bättre respons vid gaspådrag
  • Mindre "turbolag"

ADRESS

Hellsten Gears AB
Varbergsvägen 416
439 73 Fjärås

KONTAKT

0300 - 742 20
sales@hellstengears.com

FÖLJ OSS

Nyhetsbrev
LinkedIn