Hellsten Gears logo - small 600px

Vad gör vi utan en produktavdelning?

Alla på ett företag blir överflödiga om det inte finns attraktiva produkter som säljer. Det är dags att lära känna Matias Hellsten, produktchef på Hellsten Gears AB. Vad möter produktavdelningen för utmaningar i vardagen och hur är det egentligen möjligt att erbjuda 2 års garanti på renoverade och begagnade produkter?

Matias, du är produktchef och därmed den som fattar strategiska produktbeslut och styr företagets produktsortiment i olika riktningar. Är det ett tungt ansvar? 
Inte tungt men definitivt väldigt viktigt. Produktchef är en central roll som påverkar alla avdelningar, direkt eller indirekt. En stor del av mitt jobb handlar om att lyssna på våra kunder för att i samarbete med dem säkerställa ett produktsortiment som är så komplett som möjligt och samtidigt uppfyller, helst överträffar, de förväntningar de har på oss. Tillsammans med företagets alla funktioner levererar vi det unika värde som kännetecknar Hellsten Gears AB.

Drivlinan är komplicerad och växellådor komplexa. Lägg inte en massa tid på att leta renoverat eller begagnat bara för att chansa på att det är rätt del du funnit, utan koll på skick, krav eller historik. Det kan bli oerhört kostsamt att göra fel. Vi hjälper dig att välja rätt.
/Matias Hellsten

Vilken är den största utmaningen på produktavdelningen?
Jag skulle spontant säga att den största utmaningen är att hålla sig ajour med den snabba tekniska utvecklingen. Växellådor är komplexa delar och vi som arbetar på produkt- och produktionsavdelningarna lägger mycket tid på att undersöka, dokumentera, lära oss och uppdatera våra smarta IT-system med användbar information för vårt sälj- och marknadsteam. Lika viktigt är att fortsätta vårt arbete med att hitta sätt att bredda produkters användningsområde, t.ex. genom mjukvara eller modifikationer. Tusentals produkter som annars hade förblivit oanvända kan tack vare detta arbete istället återanvändas. Vi möter hela tiden luriga tekniska utmaningar, men belöningen när vi tar oss förbi en tröskel är stor. Genom den här typen av envist arbete och kreativt nytänkande gör vi fler hållbara produkter tillgängliga för fler kunder.

Hur når Hellsten Gears ut till kunderna?
Helt nya kunder kommer ofta till oss via olika annonssajter online där vi visar delar av vårt sortiment eller via en vanlig sökning på nätet. En del i vår miljöstrategi är att använda resurssnåla kanaler för att få ut delarna på marknaden, ju enklare desto bättre. Därför har vi valt ut ett par etablerade och välrenommerade annonseringsplatser online. 
Väl kund hos oss så förblir majoriteten oss trogna. De allra flesta av våra kunder kommer tillbaka gång efter gång för nya affärer och rekommenderar även oss till sina branschkollegor. Det här är vi mycket stolta över! Vi arbetar hårt med produktsortiment, kvalité och med att bygga goda relationer med kunder. Återköp är ett mycket gott betyg på den tid och energi som vi investerar varje dag.

Hellsten Gears har två års garanti på renoverat och begagnat, hur är det ens möjligt?
Huvuddelen av våra produkter kommer från noggrant utvalda ISO-certifierade fabriker som redan utför, eller tidigare har utfört, originalrenovering åt biltillverkare. Vi har nära relationer med fabrikerna och arbetar ständigt med att utveckla och bredda dessa samarbeten. Våra produkter produceras efter kvalitetskrav som matchar biltillverkarnas utbytesprodukter. När det gäller begagnat så arbetar vi endast med produkter som möter våra krav på kvalitet. Det är alltså en rad faktorer, bl.a. kunniga och handplockade bildemonteringar och andra leverantörer tillsammans med vår kunskap och vårt noggranna förarbete kring bl.a. kvalité, som medför att vi kan erbjuda samma garanti både på renoverade och begagnade produkter. Två års garanti är helt unikt för branschen!

Pete Janes, specialistmekaniker, arbetar med en växellåda i företagets egna verkstad.

Saker måste väl gå snett ibland?
Det är klart att det ibland blir fel, men det sker sällan sett till antal affärer per år och med tanke på svårighetsgraden och de kunskapskrav som ställs på t.ex. mekaniker. Det innebär att den produktsupport och teknisk support som vi ger våra kunder innan och under montering verkligen gör skillnad. När något går fel så finns vi kvar, naturligtvis. Vi är inte den typen av företag som säljer en produkt och sedan stänger dörren. Vi arbetar intensivt med verkstaden för att först och främst etablera vad som gått fel och vad som behöver göras för att få fordonet att fungera igen. Som företagare är det vanligt sunt förnuft att stötta sina kunder hela vägen i processen och för mig som produktchef är det även en principfråga. Vi och kunderna är ett team!

Dina 3 bästa tips till en verkstad inför köp av växellåda...

  1. Chansa inte
    Drivlinan är komplicerad och växellådor komplexa. Vi har hållit på sedan 1983 och lär oss fortfarande nya saker. Lägg inte en massa tid på att leta renoverat eller begagnat bara för att chansa på att det är rätt del du funnit, utan koll på skick, krav eller historik. Det kan bli oerhört kostsamt att göra fel. Vi hjälper dig att välja rätt.
  2. Billigast är inte alltid mest ekonomiskt och dyrast är inte alltid bäst
    Vad du egentligen behöver, i alla affärer, är en erfaren partner som ger dig kvalitetssäkrade alternativ med anpassad prisnivå. Vi är partnern som håller vad den lovar och som finns med dig hela vägen till dess att fordonet fungerar korrekt. Plus, våra garantivillkor är otroligt bra, ja till och med bäst!
  3. Be om hjälp
    Det här är vad vi jobbar med och vi vill hjälpa till. Uppstår det frågetecken, känns det osäkert eller vet du inte hur du ska gå vidare så kan du alltid kontakta oss. Vi hjälper gärna våra kunder med teknisk support.

Text: Ann-Sofie Skoglund
För mer information, kontakta Ann-Sofie Skoglund, marknadskoordinator (annsofie.skoglund@hellstengears.com).

Läs mer

ADRESS
Hellsten Gears AB
Varbergsvägen 416
439 73 Fjärås

KONTAKT
0300 - 742 20
sales@hellstengears.com

FÖLJ OSS
Nyhetsbrev
LinkedIn