Hellsten Gears logo - small 600px

Boka returfrakt

Vårt utbytessystem innebär att den defekta stommen måste returneras intakt till oss efter att den nya växellådan är installerad. Om den defekta stommen inte returneras till oss så fakturerar vi en stomavgift. Om den defekta stommen returneras men har yttre skador så kommer vi att fakturera en del av stomavgiften som motsvarar storleken på skadan.

Kontakta kundtjänst så snart som möjligt om den trasiga stommen
inte kan returneras eller om den har extern skada.

Viktigt

Delar som behövs vid montering av en ny växellåda glöms ofta kvar på den defekta stommen som returnerats till oss. Vi sparar inte dessa delar. Arbetet med att montera den nya växellådan kan försvåras, omöjliggöras eller bli onödigt kostsamt om viktiga monteringsdelar saknas. Boka retur för den defekta stommen först när monteringen av den nya växellådan är klar och fordonet åter fungerar. 

Förberedelser innan frakt 

  • Returenheten ska vara intakt när vi tar emot den, ej isärplockad eller trasig.
    • Kontakta kundtjänst om den trasiga stommen är isärplockad eller om den har extern skada.
  • Töm returenheten på olja. Om returenheten inte töms på olja och orsakar läckage under transport kommer ni att faktureras för sanering av transportfordonet.
  • Rengör (grovt) returenheten utvändigt med trasa. Använd ej vatten.
  • Packa returenheten i samma emballage som bytesdelen kom i.
    • Oljeduk och wellpapp ska användas som oljeskydd.
  • Avlägsna gamla fraktsedlar från emballaget.

Boka returfrakt

Du behöver ha följande information tillgänglig:

  1. Ordernummer eller fakturanummer samt postnummer för fakturaadressen.
  2. Fordonets mätarställning och symptom före åtgärd.
  3. Upphämtningsadress samt namn och telefonnummer till kontaktperson där.
  4. En korrekt e-postadress.

 *** OBS!  ***
Du måste fylla i fordonets mätarställning och felsymptom före åtgärd
för att garantin för den nya delen ska aktiveras.

* Om bokning av frakt sker tidigt en vardag kan det hända att fraktbolaget vill hämta senare samma dag, men det normala är att upphämtning sker första vardagen efter bokning.

Efter att du har bokat frakt

Frakten sker med TNT. Det är också TNT som skickar dina frakthandlingar med e-post till dig.
Efter att du bokat tar det vanligtvis 1-2 dagar innan mejlet med frakthandlinsinstruktioner kommer till dig.
I mejlet scrollar du ner till rubriken "What you need to do now", se bild nedan.
Klicka på Download och skriv ut:

  1. Fraktsedel (Routing labels) att använda vid retur
  2. Kvittens (Manifest) i två exemplar
    Chauffören ska underteckna det ena vid upphämtning. Arkivera denna kvittens, det är ert bevis på att returenheten har hämtats av TNT.
Exempel på hur mejlet från TNT ser ut
Exempel på hur mejlet från TNT ser ut
  • Saknar du mejlet från TNT i din inbox?
    • Kolla i Skräpkorgen.
  • Vid problem med fraktbokningssystemet, ombokning av frakt eller avsaknad av fraktsedlar vänder du dig till vår kundtjänst på telefon 0300 - 742 20.

Vid frakttillfället

OBS! Det är viktigt att ett exemplar av fraktsedeln (Manifest) skrivs under av chauffören ochsparas av er.
Det är ert kvitto på att returenheten har skickats från er.

ADRESS
Hellsten Gears AB
Varbergsvägen 416
439 73 Fjärås

KONTAKT
0300 - 742 20
sales@hellstengears.com

FÖLJ OSS
Nyhetsbrev
LinkedIn