Hellsten Gears logo - small 600px

Johan Hellsten, Vd, Hellsten Gears AB

Namnbyte, hiss eller diss?

Namnbyte är en stor händelse för alla företag och inte helt riskfritt. Företagsnamnet Hellsten Växellådor AB var väl inarbetat på den nordiska marknaden och i synnerhet i Sverige där företaget verkat sedan 1983. Johan Hellsten, Vd, fattade det slutgiltiga beslutet.

Johan, kändes det stort att byta namn på familjeföretaget?
- Ja! Det kändes både pirrigt och självklart på en och samma gång. Med siktet inställt på resten av Europa med etablering på minst en marknad till så var ordet växellådor helt enkelt inte internationellt gångbart. Ett namnbyte var nödvändigt för oss. Nu behöll vi i och för sig Hellsten i namnet, vilket gjorde det hela något enklare, men eftersom vi beslutade oss för att samtidigt byta logotyp, grafisk profil och webbadress blev det en stor process. Dessutom tog vi klivet mitt i Covid-19 och en ganska skakig marknad.

Gick allt som förväntat?
Det gick faktiskt mycket smidigare än vad vi hade kunnat föreställa oss! Allt klaffade helt fantastiskt bra. Vi upplevde ingen påverkan på affärerna och kunderna verkade ta till sig det nya namnet direkt. Det känns riktigt skönt!
Det enda som vi inte genomförde var att peka om domännamnet. Vår officiella domän är www.hellstengears.com men vi valde att låda den nya domänen peka mot vår gamla domän. Det kändes onödigt att riskera webbtrafik när marknaden redan var något påverkad av Covid-19. Det steget bedömdes inte vara avgörande, så det tar vi hand om längre fram.

Kan du dela med dig av dina 3 bästa tips till andra företag som står inför en förändringsprocess?

  1. Låt tankeprocessen och förarbetet ta tid 
    Förarbetet är A och O, låt det ta tid. Ledningen gjorde en omfattande behovs- och riskanalys för att säkerställa att vi tänkte rätt och verkligen tog hänsyn till alla faktorer. Den processen innebar bland annat att vi gick från att ha funderat på ett helt nytt företagsnamn till att till slut besluta oss för att hålla fast vid namnet Hellsten och bara ändra Växellådor till Gears. Om vi inte hade gett förarbetesprocessen tid så hade vi kanske hastat in i något som vi sedan skulle ångrat. Att vi valde att behålla Hellsten berodde på att namnet är så tätt förknippat med företaget, vi är ju för många kunder i Norden bekanta endast som "Hellstens", och att vi bedömde att namnet fungerar internationellt. 
  2. Få koll på vad som kommer att påverkas
    Vår marknadskoordinator sammanställde tidigt en omfattande lista på alla områden som skulle påverkas av bytet. Det kan kännas övermäktigt att se precis hur mycket som måste hanteras, men listan gav oss en väldigt god översikt över processens omfattning och bidrog till en realistisk tidsplan som alla avdelningar fokuserat kunde arbeta med. Jag tipsar om att se till att få bra koll på vad som kommer behöva hanteras, från stort till smått. Värdera varje rad på listan utifrån tid och övriga resursbehov, sätt en skarp deadline och ange en person eller avdelningen som ansvarig för det som behöver genomföras. Följ upp under processen.
  3. Förbered så mycket som möjligt
    Den första juli 2020, dagen för bytet, var alla dokument, visitkort och broschyrer färdiga, förpackningsmaterial utbytt, nya företagskläder beställda, alla våra interna system uppdaterade, nya e-postadresser och mejlsignaturer på plats, leverantörer meddelade och mycket, mycket mer. Det innebar att allt kunde fortsätta sömlöst från en dag till en annan vilket var fantastiskt! Noggranna förberedelser innebär minimal, kanske till och med obefintlig, påverkan på affärerna. Kunderna påverkades inte överhuvudtaget av vårt namnbyte och allt som det drog med sig och våra anställda slapp den stress och frustration som lätt kan följa en ogenomtänkt och illa utförd förändringsprocess. 

Hur ser framtiden för Hellsten Gears AB ut?
Den ser ljus och spännande ut! Vi har många planer att förverkliga, det är alltid något på gång. Vi bevakar omvärlden, inte minst med tanke på Covid-19, precis som alla andra företag men ser med tillförsikt på vår del av marknaden. Våra gamla kunder är kvar och vi gör dagligen nya spännande bekantskaper och goda affärer. Vi siktar på fler marknader i Europa, men tar det med ro. Med nytt namn, ny logo och ny grafisk profil känner vi oss bra rustade för framtiden och kan ta steget mot nya äventyr när vi vill. Vi fortsätter fokusera på trygga och hållbara affärer med renoverade och begagnade produkter, förpackade tillsammans med branschens bästa garanti och proffssupport. Hur kan det inte vara ett framgångskoncept?

Text: Ann-Sofie Skoglund
För mer information, kontakta Ann-Sofie Skoglund, marknadskoordinator (annsofie.skoglund@hellstengears.com).

Läs mer

ADRESS
Hellsten Gears AB
Varbergsvägen 416
439 73 Fjärås

KONTAKT
0300 - 742 20 sales@hellstengears.com

FÖLJ OSS
Nyhetsbrev
LinkedIn