Hellsten Gears logo - small 600px

Relevanta relationer

Vad handlar en professionell relation om och är relationen med kunden lika viktig som produkterna? Eller till och med viktigare? Vilka grundstenar bygger en relation på och vad krävs för att få relationen att hålla länge? Hur resonerar Jean Kjellsson, Key Account Manager på Hellsten Gears AB, kring dessa frågor?

Vad innebär försäljningsarbete idag?
För mig handlar försäljning om att bygga bra, stabila relationer. Produkter, sortiment, kvalité o.s.v. betyder väldigt lite om vi inte förstår våra kunder och vad de faktiskt behöver. Därför är det viktigt att vara nyfiken, att vilja veta mer, lära känna personer, att lyssna till behov och önskemål för att sedan erbjuda en förbättring. Det finns nästan alltid utrymme för förbättring. Kunder berättar för mig om reella problem de har i sin vardag, ofta omedvetna om att det finns bättre eller effektivare sätt att arbeta på. Då kan jag hjälpa dem genom att presentera alternativ.

Vi efterfrågar feedback, anpassar vår verksamhet utifrån kunders behov eller önskemål och försöker vara flexibla och tänka utanför boxen. För kundernas skull! Det är viktigt för oss att det blir bra för kunden.
/Jean Kjellsson

Reella problem?
Våra kunder är upptagna och har fullbokade kalendrar. Att då lägga värdefull tid på att söka delar själv, säkerställa att det är rätt delar, beställa från flera olika leverantörer, vänta in alla leveranser och först därefter kunna påbörja arbetet med fordonet är slöseri med tid. Hellsten Gears står för en helhetslösning som spar just värdefull tid och resurser. Eftersom vi har allt från renoverade till begagnade växellådor, tillbehör, olja o.s.v. i lager så räcker det med ett samtal eller mejl till oss. Vi har avancerade system som söker fram allt det kunden behöver på ett par sekunder och verifierar att det är rätt delar. Med oss som partner så kommer allt kunden behöver inför t.ex. växellådsbyte i en leverans, inklusive användbara monteringsinstruktioner och checklistor. Kalendern kan därmed bokas mer tidseffektivt och det gagnar både verkstaden och slutkunden. Vi gör vardagen betydligt enklare.

Svaret är alltså att göra det enkelt?
Ja, så kan det beskrivas. Det är förenkling vi arbetar med genom att erbjuda en helhetslösning. Ett paket som handlar om mycket mer än bra produkter. Vår filosofi är att finnas med hela vägen; från frågor och bollplank till offert, beställning, korrekta leveransdatum och snabba leveranser och teknisk support. Vi arbetar sida vid sida med våra kunder, efterfrågar feedback, anpassar vår verksamhet utifrån kunders behov eller önskemål och försöker vara flexibla och tänka utanför boxen. Att förenkla en kunds vardag skapar definitivt en bra grund till en långsiktig relation. Vi vill att våra kunder ska känna sig precis så viktiga och uppskattade som de faktiskt är, de är en del av vårt team.

Känner kunderna av det här större värdet som du beskriver?
Rent konkret kan vi se resultatet av vårt arbete och vår filosofi i den starka återköpsfrekvensen. Kunder väljer oss, och fortsätter att välja oss, för att vi underlättar för dem och för att vi finns där under hela processen. Inte bara i det korta säljögonblicket. Varje samtal med våra kunniga innesäljare, varje flexibel kundanpassad lösning, varje framgångsrik montering, varje lösningsinriktat supportfall och varje spontansamtal för att kolla hur kunden upplevde senaste kontakten leder till en starkare relation. Det är klart att den nivån av support och uppmärksamhet leder till något riktigt bra. Det är först när kunder, eller potentiella kunder, verkligen förstår och ser värdet av partnerskapet som en djupare relation börjar byggas. Nöjda kunder rekommenderar oss till sina branschkollegor vilket innebär nya starka relationer. Det är viktigt för mig, ja oss alla, att det blir bra för kunden och jag tror att det både märks och känns.

Jean, vilka är dina 3 bästa tips för att bygga en riktigt bra relation?

Var genuin
Var närvarande och ödmjuk. Visa intresse för personen framför dig, ställ relevanta frågor och lyssna. Försök aldrig vara någon annan eller fejka en fasad. 

Var lösningsfokuserad
Fastna inte i problem, försök istället fokusera på det som är bra och hur du kan hjälpa till att göra det ännu bättre. Jag tror att de flesta föredrar en person som ser möjligheter.

Håll det du lovar
Alla relationer baseras på tillit. Var tydlig med vad du kan och inte kan lova eller leverera. Håll det du lovar. Följ upp och stäm av så att du ser att du och den andra personen ”talat samma språk”.  

Text: Ann-Sofie Skoglund
För mer information, kontakta Ann-Sofie Skoglund, marknadskoordinator (annsofie.skoglund@hellstengears.com).

Läs mer

ADRESS
Hellsten Gears AB
Varbergsvägen 416
439 73 Fjärås

KONTAKT
0300 - 742 20
sales@hellstengears.com

FÖLJ OSS
Nyhetsbrev
LinkedIn